Reaktioner

I Söndagskväll såg jag en dokumentär om massakern i den Vietnamesiska byn Song My under Vietnamkriget i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet. När politiker beslutar sig för att använda våld i stor skala för att lösa samhälleliga problem kan det gå mycket snett och har så gjort i många fall.

Visserligen finns det lagar som reglerar vad som får göras av militärt insatt trupp men hur ofta får lagarna genomslag. Massakern i Song My var uppenbart ett brott mot krigets lagar men ansvariga kom undan med milda domar eller inga alls.

Ett paralell fall fast i något mindre omfattning skedde för några dagar sedan i medelhavet. När militär trupp sätts in förlorar politikerna kontrollen över skeendet. Så också i detta fall. Militär är utrustad för att skydda sina liv med alla medel och i en pressad situation finns inga lagar i huvudet på den enskilde soldaten.

I går kväll såg jag programmet korrespondenterna som rapporterade om landet Sydafrika inför VM i fotboll och då med tonvikt på hur VM påverkar de som lever i misär i kåkstäderna.

Jag vill gärna bli förvånad över galenskapen i världen men när jag ser eländet upprepas gång på gång så resignerar jag och vänder ryggen till och tänker jag kan ju inget göra. Så all ära till de människor som organiserar de handlingar som vi nyss bevittnat i medelhavet.

Jag tänkte i går kväll jag borde åtminstone bojkotta sändningarna av VM i forboll men så blir det naturligtvis inte.
De fattiga som lever på att sälja afrikansk hemmagjord matt utanför stadion borde få fortsätta med att laga mat under VM. Nej de får de inte för FIFA har skrivit kontrakt med McDonalds. Vilken galenskap!

Vad blev det av Mandelas heroiska kamp på Robben Island? Är den redan glömd av nuvarande regering? Vad har Sydafrika för användning av svenska JAS plan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0