Skolans organisation

I går redovisade 200 skolchefer utav landets 290 kommuners skolchefer att de vill kontrollera lärarnas arbetstid till 40 timmar i veckan. Vad de övriga 90 tycker får vi inte veta. Hoppas de är av en annan åsikt.

Själv har jag från och till varit med om diskussioner kring att införa stämpelklocka på arbetsplatsen. Vi är alla olika även om många beter sig lika och följer majoriteten för att inte bli besvärliga och anpassar oss olika till de system som arbetsgivaren inför för att göra livet någorlunda drägligt i den administrativa sörjan.

Alla system går att manipulera så och det kontrollsystem med 40 timmars vecka som majoriteten av landets skolchefer vill införa år 2010.

Kontrollsystem skapar bland människor stress och oro och bidrar till oödiga tankar för hur skall jag kunna manipulera systemet.

Det märkliga är att skolcheferna inte mer fokuserar på att den pedagogiska uppgiften skall lösas på ett effektivt sätt. Jag tror att majoriteten av skolcheferna är okvalificerade att sköta den otydliga uppgiften de har tilldelats om nu alls uppgiften behöver lösas. Skolchefen skall vara coach för rektorerna. Möjligen klarar 5% av landets skolchefer den uppgiften. Jag tror att majoriteten av landets rektorer inte känner sig bekväma med sin ledare.

Min åsikt är att direkt under nämnden räcker det med de rektorer som finns på respektive skola. Det behövs ingen ytterligare ledningsfunktion mellan nämnd och rektorer. Varje skola skall vara en resultatenhet under nämnden. Återigen slösar kommunerna med resurser som kan användas på bättre sätt.

Eleverna har en skolpeng i dagens system och det åligger varje rektor att utifrån den basen utforma verksamheten på effektivaste sätt. På så vis får varje operativ chef ett tydligt ansvar gentemot politikerna.

Skolchefernas eventuella administrativa uppgifter som nödvändigtvis måste utföras kan med fördel övertas av någon av de talrika kommunalråd som kan ha svårt för att finna meningsfull sysselsättning bland den mångfald av sammanträden de i dagen läge deltar i.

Prioritera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0