Angel Krstev misstag

Jag brukar sparsamt läsa sportsidorna i tidningen. Håller mig till Debatt och Insändarsidorna också förstås mycket nätläsning i form av DN Debatt och andra intressanta artiklar.

I morse läste jag referat från första kvartsfinalmatchen mellan FBK och Skellefteå.

Fäster mig vid att en för mig okänd spelare tillika nykommen från tjeckien vid namn Angel Krstev gjorde bort sig och förorsakade ett baklängesmål för hemmalaget. Av referatet att döma utsågs han till syndabock och fick inte så mycket istid i fortsättningen. Hur pass sant det är vet jag förstås inte men jag utgår från att det stämmer.

Huvudcoach i FBK är Perra Jonsson en av landet bästa coacher. Jag funderar så här. Går inte coaching bland annat ut på att tillåta misstag? Flera ggr under sändningen av Timrå - HV71 påpekas det av kommentatorerna hur viktigt det är att ta risker och våga annars vinner man inget. Sannolikheten för att en som vågar mycket också begår ett och annat misstag är väl individuellt men rent generellt kanske 50/50.

Nu kanske det var så att FBK coachen ansåg att Krstev inte vågade tillräckligt i just det olycksaliga momentet och då är hans åtgärd att mer eller mindre bänka spelaren förklarlig. Eller också kan det ju vara så att spelaren självmant bad att få stå åt sidan på grund av att kände sig urform.

Men jag funderar också hur Krstev känner sig inför grupptrycket när han nyss kommit till föreningen? Coachens viktigaste uppgift borde vara att vara varsam med ingripanden som kan uppfattas som bestraffning. Positiva omdömmen är att föredra i den stressade matchsituationen och kritik får anstå till kommande genomgångar.

Färjestad saknar ledare på isen framgår av referatet. Ja då är det ett långsiktigt allvarligt misstag av Sportchefen om inte lagsammansättningen har kvalitetssäkrats i form av att se till att varje femma har en ledare på isen. Nu tror jag inte att Sportchefer i FBK begår ett sådant misstag utan situationen just i den här matchen uppfattas av journalisterna som så.

Kul med lekmanna mässig analys från mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0