Långlopp

Jag undrar om omdömet sviktar på allt för många när det gäller att arrangera långlopp och även hos de som deltar? I helgen var jag åskådare till Göteborgsvarvet. Enligt arrangören var 58 000 anmälda. I efterhand läser jag att 20 000 av de anmälda inte kom till start. Jag har inte sett någon siffra på hur många som kom i mål.

Trängseln runt banan var av klass 4,5 på en femgradig skala. Hur hade det sett ut om hälften av de 20 000 hade kommit till start?

Jag stod till att börja med strax innan 2 kilometers skylten. Jag med flera undrade hur skall merparten av de som jag ser springa förbi i den här hastigheten ta sig i mål. Grupptrycket gör att utgångshastigheten hos merparten av löparna är 80% för hög.

När jag en dryg timma senare står vid 18 kilometer skylten är scenariot ett helt annat. Nu är bilden av löparna att de fullständigt struntar i omgivningen och försöker att klara sig så gott det går dvs att röra benen och fundera på hur skall jag ta mig till Slottsskogsvallen.

Jag undrar om det skall vara fri anmälan till den här typen av långlopp? Om Du inte har tränat tre ggr i veckan i ett halvår skall Du inte anmäla Dig till den här typen av tävling.

Jag anser att det skall stå ungefär den texten på anmälningsblanketten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0