Rabarberpaj

I går tog jag in fel burk från frysen. Gamla rabarberbitar i stället för äpplemos. Jag hämtade äpplemos burken när felet upptäcktes men rabarberburken fick stå kvar att tina. Jag tänkte: rabarberpaj kan vara gott till efterätt. Nu blev det ett bakverk som jag inte tänkt från början.

Jag letade upp ett pajrecept och första momentet bestod i att laga till en smördeg. Degen skulle förgräddas i femton minuter. Jag hällde ut rabarberbitarna på den lite gräddade degen och strödde på en deciliter socker blandat med potatismjöl.

Åter in i ugnen i tjugominuter. Under tiden vispade jag fem äggvitor och hällde i en dec socker plus en tesked vaniljsocker. Blandningen smetade jag ut över den rabarbergräddade pajen och sänkte ugnens gradantal till 150 grader. Härligheten tog jag ut efter 20 minuter.

Anrättningen smakade bra till gårdagens efterrätt men ännu bättre till förmiddagens fika.

Mitt problem nu förutom att göra av med kalorierna är att i kylen finns det två äggulor som måste tas tillvara. Jag har fått förslag att baka en sockerkaka med två äggulor som en av ingrdienserna.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Låter ju utomordentligt gott!!

Med äggulorna kan du ju slänga ihop en carbonara till middag så slipper du ytterligare onödiga kalorier :)

2011-01-23 @ 22:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0