Försvaret

Jag tänker på politiska prioriteringar. Jag underskattar inte politikers förmåga att prioritera. Men ändå! jag undrar hur mycket röstmaximering spelar roll? Vågar politiker utmana invant tänkande. Jag tänker på försvaret efter att ha läst Leif Pagrotskys krönika i GP i dag.  http://www.gp.se/nyheter/ledare/skronikor/1.2252246-varlden-ar-uppochner 
 
Jag håller med Leif till 110%. Vilket skämt att argumentera för att militarisera Gotland. Ryssland har problem i Kaukasus med forna Sovjet republiker. Vilken Rysk politiker skulle komma på tanken att konfrontera NATO och de forna baltiska länderna? Ryssland kommer med stor sannolikhet att efter Putin eran att demokratiseras och reformeras i västerländsk anda. Därmed faller alla argumenten för att bygga upp ett starkt svenskt försvar huvudsakligen mot öst. När skall den gamla ryssskräcken lämna svensk försvarspolitik?
Mycket förvånande att socialdemokraterna håller sig med dalmasen som har rysskräcken kvar i mentala kassaskåpskistan. Ersätt honom snarast med Pagrotsky.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0