Skolan

Jag hör rykten att rektorer tillsätts på oklara grunder avseende pedagogiska kunskaper. Dels rekryteras rektorer från fritidssektorn dels vill lärare som saknar rätt pedagogik ta steget upp till ett mer välavlönat arbete och bli kvitt lärarrollen. Jag betvivlar inte att en viss begåvningsreserv kan finnas inom skolans område vad gäller ledaregenskaper men då bör de vara väl belagda. Det sägs att en lärare som är en duktig pedagog vill vara kvar i den rollen.
 
Rekryteringen av skolledare och rektorer är oerhört viktig för den pedagogiska utvecklingen. Därför är frågan om rekryteringen sköts på ett riktigt sätt inom kommunen? Är det personal med väl utecklad pedagogisk kunskap som sköter rekryteringen? Jag tvivlar!
 
Det kan vara så som Anders Andersson antyder att facket är för splittrat. De bästa pedagogerna vill inte åta sig fackliga uppdrag och rekryteringsprocessen saknar därmed en del kompetens.
 
Visst måste det finnas utvecklingsmöjligheter till förbättringar. Ständigt hörs ropet på mer resurser. Klasserna är för stora. Stökiga elever hindrar lektionerna. Ropen på politikernas tillkortakommanden fyller medias rapportering.
 
Då och då hörs kommuner som har lyckats. Hammarö skryter med att vara bäst i länet. Hur har den kommunen lyckats med verksamheten? Hur svingar lärarkollektivet trollspöet för att bli framgångsrikt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0