Rehabilitering

Begreppet rehabilitering är för mig ett både konkret och suddigt begrepp. Konkret blir det när personen har genomgått en operation och en muskel har blivit avskuren eller på annat sätt försvagats tillföljd av ett nödvändigt ingrepp. Likaså vid andra muskelskador behöver rehabilitering sättas in för att åter komma till normalläge.
 
För att få ned höga sjukskrivningstal som i dag åter är ett problem skall rehabiliterings åtgärder bli mer individuella än vad dom hittills varit. Vad rehabilitering består av för en sjukskriven person åter skall komma i arbete talas det sällan om.
 
Den stora gruppen sjukskrivna och som skall åter i arbete tycks vara personer med instabila mentala tillstånd. Och då inbillar jag mig att rehabilitering består av samtal med psykologer och psykiatriker. Och då rör det sig om långa rehab perioder och do sjukskrivningar. Och då undrar jag om personen i fråga någonsin kommer tillbaka till ett fullvärdigt arbetsliv. 
 
Inte bara muskler krånglar i kroppen utan många andra sjukdomstillstånd kräver sjukskrivningar och efterföljande rehabilitering antingen i form av vila eller fysisk rehab. Men när väl den fysiska rehaben sätter in bör personen samtidigt börja jobb utom de som har kroppsarbete av betingande sort.
 
Min slutsats blir att rehabilitering för att få personer i arbete är ett suddigt begrepp som regeringar inte förstår mycket av utan miljarder går upp i rök på grund av avsaknaden av oprecisa åtgärder och att individen inte tror på behandlingen.
 
Troligen är det så att personer med lindrigare psykiska ålommor mår bästa av att vistas ute och utöva begränsade fysiska aktiviter under relativt lång tid så sömnen blir bra samtidigt som vikten går ned.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0