Inget nytt

Näst lärarlöners låga nivå tycks ordningsproblem vara ett av problemen i skolan. Om eleverna stökar och gör annat än är uppmärksammade på inlärningen vittnar det om ett ointresse för vad skolan har att erbjuda. Skolans utbud kan vara dåligt på grund av lärarnas inkompetens men jag tror ändå att elevernas ointresse är en spegling av samhällets ointresse för bildning. Dvs Löfven kan ha rätt i att en del av befolkningen behöver skärpa sig och ta emot vad samhället har att erbjuda och göra sin plikt. Problemet är att Löfvens budskap knappast går hem till de grupper som bäst behöver ta emot budskapet. De redan frälsta lyssnar och har inordnat sig i samhällets regelverk.
De som behöver komma på utvecklingssamtalen som skolan erbjuder ägnar sig åt andra sysslor när de skall bistå barnen med hjälp.
 
Jag tycker det är mycket märkligt att inte dagisverksamheten ger bättre avtryck i senare år i form av ordning och reda i den nioåriga skolan. Är det så att det behöver ställas större krav på föräldrarna i samband med dagisverksamheten? När jag pratar med enstaka lärare verkar det som kontakten med föräldrar  är en tung börda. Föräldrarna ställer orimliga krav på lärarna utan att ta hänsyn till lärarrollen. Är vissa föräldrar grupper alltför populistiska liksom en del grupper i samhället ? Dax att ta Löfvens budskap på allvar och göra något konkret. 
 
Utvecklingsmoral behöver förklaras. Om det ligger något allvar i budskapet och inte bara är en floskel som spottas ut från en scen i Almedalen behöver något konkret följa på orden. Men Löfven vågar inte föreslå obligatorisk föräldrautbildning med krav på närvaro vid ex dagismöten och i den nioåriga grundskolan. Hur många röster får sossarna och hur många får SD?
 
Kommentatorer efterlyser förnyelse och ideutveckling både hos avgående regering och tillträdande. Inget nytt hörs möjligen några visioner utan konkret innehåll.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0