Sjukvårdsproduktion privat eller statlig

Vad skall staten styra och vad skall överlämnas till privat verksamhet? När jag började läsa grundkursen i Nationalekonomi tror jag mig komma ihåg att Polis, Försvar och möjligen någon mer sektor skulle vara allas egendom. Men nu har även Polis och Försvar privata inslag så vad jag förstår så utgår denna lärdom. Tiderna förändras. Kul i alla fall med debatten. Det hävdas från somliga lärdomssäten att incitament är något viktigt för att utveckla samhället. En del människor arbetar dag och natt för att som det heter de brinner för en ide. Somlig struntar t o m i om det resultat de åstadkommer står i proportion till belöningen de erhåller. Förvisso är det vanligt i dagens samhälle att åstadkommer individen något av betydelse blir ersättningen inte negligerbar. Men å andra sidan tycker många av dessa individer att ersättningen är alldeles för hög och väljer att skänka bort många stålar efter att de köpt vad de tycker sig ha behov av och behovet varierar efter tycke och smak. Men i alla fall kunde jag inte undgå att i går kväll ta del av distriktsläkaren i Töcksfors synpunkter. Läkaren är anställd av Carema. Värmlands Läns Landsting har sagt upp kontraktet med Carema. Läkaren uttryckte sig rakt på sak "åt Landstinget i Värmland vill jag inte arbeta". Möjligen vill han arbeta åt något annat Landsting. Med detta och andra exempel tycker jag talar för att vi borde vara öppna för mångfald i sjukvårdsproduktionen för såväl behandling som läkemedels produktion som ju i alla tider huvudsakligen varit privat. Rättssäkerhet contra incitament som ger bättre produkter snabbare ja det är en omtvistad fråga. Låt oss ge möjlighet till båda genom att ha ett öppet samhälle som ger individen tillfälle att inte styras av enbart samhällets byråkratiska tvångströja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0