Bussbranschen

I dag går det att läsa på textTv att bussbranschen saknar 2500 förare. Då blir frågan från en skattebetalare: Vad har AMS för ansvar att det uppstår brist i en bransch när samtidigt arbetslösheten är hög och reglerna är sådana att en arbetslös måste söka arbete över hela landet från första dagen? Till yttermero visso har AMS 1,5 miljarder över på årets anslag. Vad har AMS analysavdelning för ansvar att det uppstår brist i en bransch och i en bransch där det inte är hög kompetens som efterfrågas utan relativt enkel yrkeskunskap som fordras. Hur många kurser i bussförarutbildning finns det för tillfället igång i landet i AMS regi? Jag påminner mig när jag själv hade varit arbetslös i sju månader och i början av juli 2006 blev uppringd av en ung kommun ekonom som ville ta ett sabbatsår och därför sökte kommunen sedan i april genom AMS en ersättare. Efter påstöttningar från kommunens sida rekommenderade AMS bland annat mig som lämplig för befattningen. Jag kunde börja sista dagen i juli men det var inte den snabbaste handläggningen från AMS sida. Fötroendet för denna övergödda byråkratiska organisation är -10 på en 20 gradig skala från +10 till -10. Nu skall s k coacher hjälpa varslade till arbete. Trot den som vill. Vilka är det som skall bli coacher? Är det långtidsarbetslösa som skall utbildas till coacher och fungera tillsammans med arbetsförmedlarna. Således dubbelbemanning. Intressant skall bli att på tidningars insändar sidor under vintern/våren följa hur denna process kommer att fungera. Själv funderar jag på att undersöka om jag kan få en bussförarutbildning eller om jag fortsättningsvis skall koncentrera mig på träningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0