Nationalekonomi

Apropå Östros m fl och inte minst Björn Elmbrandt i Dagens Arena. http://www.dagensarena.se/text/2009/08/valflask-till-folket#commentshash1

Kollade på morgonsoffan. Fd LO Chefen Malm refererade till Varvskrisen när Saab affären kom på tal. Dåvarande regeringen spenderade femton miljarder innan den ställdes in för fakta att svenska båtar inte var konkurrenskraftiga på grund av för höga priser. Malm berättade hur det då framställdes som en katastrof för Svenskt Näringsliv.

De som tror att inte arbetgivaravgifter som är en kostnad för företagen spelar roll i ett konkurrensförhållande rekommenderar jag att studera hur den kostnaden har utvecklats i landet. När inte näringslivet i ett land hänger med i konkurrensen på grund av för höga kostnader återstår inget annat än devalvering.

Varför Svenska kronan har tappat gentemot grannländernas beror just på den högkostnadspolitik som fördes innan 90 tals krisen kom.

Den som tar sig tid att läsa Kjell Olof Feldts bok "Alla dessa dagar" får sig en grundlig lektion i elementär nationalekonomi.

Därför är det oerhört viktigt att hålla de offentliga utgifterna i strama tyglar annars kommer Danska och Norska kronan att kosta två svenska kronor inom en fem års period.

Nu spelar inte det mig någon roll för jag finner tillfredställelse i när miljön och kommer att leva ett snålt liv på god ströming och annan billig mat resten av mitt pensionärsliv.

Anmäl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0