Problemlösning

Om jag skall kunna säga till grannen att han borde ta ned det förvuxna trädet som hindrar insyn och belamrar marken med löv på hösten. Då måste jag vara kompis med vederbörande och ha en förtroende full relation till grannen, skapad av många gemensamma upplevelser och samtal.

Om jag utan att ha en sådan relation ändå tar upp det som jag upplever som ett problem kan saken ta en vändning som jag inte kan kontrollera.

Om han ändå inte tar ned trädet måste jag inse det omöjliga eller gå över till andra grannen och försöka påtala för honom det olämpliga i att hans granne inte tar ned trädet.

Grannen som jag senast talade med har inga besvär med min grannes träd och har överhuvudtaget inte tänkt på det som jag upplever som en olägenhet så han säger visserligen att han håller med mig men struntar i att säga något till grannen med trädet för han har inte en sådan relation till grannen att han har lust att ta upp något som han inte upplever som ett problem.

Jag inser att det är bäst att låta saken bero för jag inser att livet går vidare och att det finns andra saker som är viktigare.

Problemen kan vara större jämfört med ett träd och hur gör jag då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0