Försvaret

 
 
 
Jag är emot mer pengar till försvaret. Jag vill inte ha ett försvar som det ser ut i dag. Jag vill ha ett försvar med sega gubbar a la Hemvärnet. Satsa på Hemvärnet i varje kommun och stadsdelar. Kunde Afghanistans gerilla arme illa utrustad så kan vi med moderna lätta vapen driva ut en eventuell inkräktare. Hemvärnet utrustat med lätta moderna vapen kan vara en överlägsen motståndare mot en motståndare som är tvingad att hålla till på motorvägarna. Landet med ett rikt vägnät avbrutet av skogsrik terräng kan vara ett segerrikt concept för hemvärnet som känner till varenda stubbe i skogen och snabbt kan ta sig fram till en stillastående motståndare på en riksväg.
 
 
Det var så jag själv utbildades i mitten av 60 talet. Att stoppa och tillfoga en motoriserad motståndare obotlig skada var vårt förbands mål. En trovärdig utbildning som vi i förbandet alla trodde på. 
 
 
Och vad är sannolikheten för att Ryssland skall besätta landet och kontrollera vårt sätt att tänka, tro och yttra oss.
Men säger somliga, Ryssland har tagit Krim och krigar i delar av Ukraina. Och nästa mål är Baltiska länderna. Skulle det osannolika hända är vi mitt i ett världskrig. Och Rysslands militära resurser går åt till att försvara eller göra intrång i Polen m fl närliggande europeiska östländer. 
 
 
Bättre då att se till att hela landet kan få bredband. Och i händelse av att det värsta inträffar kan bredbandstäckning av hela landet vara en nyttig resurs. Dessutom behövs miljarderna som nu satsas på försvaret till en bekväm och luxuös åldringsvård.
 
 
Är det någon som tror att Ryssen skulle kunna etablera flygbaser på Arlanda eller Bromma eller möjligen mer realistiskt på Gotland. Jag tror inte det utan kostsamma förluster som Ryssen i ett planeringsskede skulle ta hänsyn till. Våld löser aldrig komplexa problem.
 
Låt diskussionen om Nato medlemsskap så snabbt som möjligt hamna i partiernas arkiv. Och utöka de diplomatiska aktiviterna för en fredligare värld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0