Fattigdom

Jag tycker det är fint att säga, hen skall också leva. Och så ger jag en slant till en medmänniska som råkat hamna i en besvärlig situation. Inte så få tänker. Varför sitter hen där, varför kan hen inte göra något vettigt i stället för att bara sitta och tigga? Naturligtvis hade hen gjort det om det funnes efterfrågan på vederbörande. Jag läser då och då någon notis i media att det finns enstaka människor som gör mycket gott. En arbetsgivare hade anställt en kvinna som en längre tid suttit utanför porten. Så klart var det emot EUs regler rapporterade media samtidigt. Någon med gott om plats och ensam i ett stort hus har hyst in fattiga människor i sin boning.
 
Självklart är inte enstaka människors välvilja någon lösning på jordens fattigdom men i alla fall en del av en liten myras steg framåt. Och alltför många i vårt land hänvisar till att tiggeriet är organiserat. Ja, en sen då?
 
Varför kan inte vi organisera något? Varje kommun skulle kunna inrätta ett konto där bidrag skulle kunna sättas in och komma tiggarna till del på ett eller annat sätt. Jag tror det skulle öka solidariteten med de mest utsatta. Samhället håller på att glida i sär hörs det retoriskt från talar stolar. Kanske en aktivitet för att minska klyftan till de fattiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0