En dag

Dagen började med den vanliga frukosten som består av 1 dl havregryn och två dec vatten som behandlas i två minuter i mikron. Följt av ett tunt lager med lingonsylt och två centiliter becel mjölk. Till detta NWT, som jag för det mesta börjar att bearbeta bakifrån. Dröjde mig kvar en stund vid sudoukon men löste den inte. Klockan hade hunnit bli strax efter nio varför jag knäppte på TVn. Till min stora tillfredsällelse märkte jag att finansutskottet hade utfrågning av Riksbankschefen. Jag såg fram emot tre timmars intressant information om tillståndet i den svensaka ekonomin och då förstås med tonvikt på penningpolitiken. R. började med en föredragning där han redovisade den nya inriktningen på bankens informationspolicy. Nu skall det inte längre vara något pysande från var och en av ledamöterna i form av tal mellan riksbankens tillkännagivande av ränteförändringar. I stället skall det i protokollet när beslut fattas om räntan redovisas vad var och en sagt och haft för ståndpunkt. Sedan konentrerade sig R. på att redivisa nationell och internationell utveckling och då förstås speciellt vad den amerikanska lånekrisen kan ha för inverkan på utvecklingen.
Ränteprognos är också en nyhet och om allt går som R. har tänkt sig kommer räntan att höjas någon gång första halvåret 2008 och då troligast i februari/mars. Därefter följde en fikapaus som jag instämde i. Därefter följde en knapp två timmars lång utfrågning från utskottsledamöterna. Jag tyckte att v och mps ledamöter utmärkte sig genom att fråga om inte R. borde ta hänsyn till bonus/aktieutdelningar/ och hur klimatutvecklingen har/kan påverka samhällsekonomin.
Därefter följde jag Riksdagsdebatten som Vänsterpartiet hade begärt med anledning av att det skall öppnas ett privat barnsjukhus i Sthlm. Samtidigt intog jag en närande hemlagad tallrik ärtsoppa kombinerad med ett par hårda ostsmörgåsar. Jag tycker det är frapperande att oppositionen kan driva en så hård argumentation mot försök att förnya och få in alternativa driftsformer mot bakgrund av den dåliga tillgänglighet som svenska medborgare har till denna viktiga sektor. Alla försök att stimulera personal inom sjukvården att komma med förslag och ta initiativ till nya organisationer måste uppmuntras.
Torsdag i dag som ärtsoppan indikerade alltså bad/simningsdag. Upp på cykeln för avfärd till badhuset. Denna vecka gäller det att snurra runt 34 rundor i bassängen. Jag ökar med två per vecka för att första veckan i december vara uppe i full kapacitet dvs 40 rundor lika med två kilometer. I likhet med gårdagen styrketräning känner jag mig fräsch när jag har kommit runt 10 rundor. Avslutar starkt och noterar ca 55 minuter. Känner mig avslappnad, mentalt vid gott mod och sätter mig några minuter i stolarna på badhuset och kollar de få som uppträder i bassängen. Gör en avstickare in på bibblan på hemvägen. Fortsätter med Mårtensson memoarer en timma vid hemkomsten. Därefter det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0