Matte

Apropå den pågående skoldebatten och den dåliga svenska matteresultaten internationellt. Givetvis spelar läraren sin roll för matte undervisningen. Läraren har betydelse för att väcka elevers intresse i alla ämnen. Men till syvende och sist är det elevens egen vilja och målmedvetenhet som bär mot bra resultat.Det är klart att den sociala miljön och omgivningen spelar stor roll. Finns det ingen lugn miljö att arbeta i saknas grundförutsättningarna för ett bra resultat. För en normal begåvad elev som vill bli bra i matte gäller där som i många andra discipliner att träna och åter träna. Själv var jag en period på Läroverket uppslukad av att träna matte. Jag började om från början och räknade alla tal till jag stoppades av de svåra. Då var det dax att börja om inte från början men kanske i mitten av talmängden och till slut kunde jag lösa de allra svåraste. Detta var perioden före realen. Och min prestation på real skrivningen var överdådig. Jag hade alla rätt och fick stort A som betyget hette då. Nu blev inte slutbetyget detsamma men jag fick i alla fall AB. Och det berodde på att min träningsperiod hade inte varat mer än sista terminen och del av näst sista. I gymnasiet avtog träningen med matten för att mer och mer övergå i löpträning. Då blev det inte längre motiverande att efter löpträning på eftermiddagen och middag ta itu med läxorna. Men därpå följande skoldag och läxförhör var inte trevliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0