Täppaz

Vad roligt och intressant det är att lyssna på P1 och speciellt när Täppaz är ledare för programmet. Han är en verklig skeptiker och bemöter tvärsäkra lyssnare på olika områden med som många av dessa tvärsäkra upplever som arrogans.
Elöverkänslighet har  blivit ett ämne som retar gallfeber på somliga. Enligt vad Täppaz påstår har han blivit mordhotad därför att han inte som de inringande upplever bemöter vederbörande på ett korrekt och insmickrande sätt.
Det finns inga vetenskapliga bevis för att personer kan vara elöverkänslig utan det är som Täppaz uttrycker sig spöken i människors hjärnor som far omkring och ställer till olika psykosomatiska upplevelser.
I det sammanhanget kan jag inte undgå att reflektera över människors brist på skeptiscism. Det är det som är ett av problemen i samhället. I allmänhet har vi för lite av ifrågasättande och godtar alla möjliga propåer som propagandister för ut i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Tyvärr är en bidragande orsak till att människor inte oftare upphäver sin stämma att de anser sig vara i beroende ställning till människan,organistionen eller företelsen som de anser sig ha synpunkter på. Att gå vidare i argumentationen kan också vara besvärligt och ett hinder för att upphäva stämman.
Men och det är ett verkligt problem. Den enskilde upplever att det spelar ingen roll om jag ringer in eller skriver en debatt eller insändare. Och så är verkligheten. Naturligtvis måste en demokrati fungera med någon slags representativitet var och en kan inte förvänta sig att hans/hennes synpunkter skall bli föremål för åtgärd. Man får förlita sig på att droppen urholkar stenen om jag har något viktigt att komma med som andra instämmer i.
Kommunallagen ger ett utrymme för att få frågor åtgärdade som en viss procent av kommunens invånare upplever som problematiska. Kommunen är då skyldig att anordna omröstning bland invånarna.
Kan de vassa stenen på kommunens cykelbanor vara en sådan fråga. Nu har några cyklister påpekat att det finns fördelar som att kjedjan och cykelns hjulhus inte tar stryk av småstenen på samma sätt som sand och salt samt att det på våren inte dammar av småstenen som det gör av den torra sanden. Kloka synpunkter som det är värt att ta på allvar.
Själv har jag lyckats hålla mig pysfri fjorton dagar men jag har stora pumpen med mig på pakethållaren för att i händelse av pys kunna i etapper ta mig till hemmet eller eventuellt närmaste cykelhandlare.
Medborgarförslag är ett annat sätt att få igenom sitt krav. Tur att kommunalrådet Holm inte blev staty. Kanske den andre yngre Holm borde bli staty.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0