Senast lästa bok

Rymmaren av Thomas Bodström. Jag lånade i Torsdags boken på biblioteket på ett snabblån dvs sju dagar. I morse var den utläst. För den som vill ha en lättsam underhållning och samtidigt få en inblick i hur livet på departementet, advokatbyrån och polisen samt insidan av ett av Sveriges rymningssäkraste fängelser kan gestalta sig under dramatiska former rekommenderar jag boken. Författaren ger också en skildring av hur familjelivet kan utveckla sig för en hårt arbetande advokat. Jag fäste mig speciellt för beskrivningen av det kvinnliga statsråd som ledde justitiedepartementet. Thomas har säkert erfarenhet av hur samspelet mellan ett statsråd och dess pressekreterare kan utveckla sig och hur svagt ett statsråd får vara. Jag får intrycket av att boken kan vara trovärdig utom kanske sättet på vilket rymningen från Österåkeranstalten genomfördes. Spänningen stegras genom hela boken och relationerna mellan individerna stegras. Det tillfälliga förhållandet mellan advokaten som familjefader och den sexiga åklagarassistenten upplöses under värdiga former för båda parter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0