Jo, jag tackar

I går var det snyftreportage i TV med Volvo arbetare, personaldirektör, landshövding alias Tage Bäckström, den ende kunnige och trovärdige kommunisten från Riksdagen som Ohly tvingade bort. Göran Johansson var också med. Från arbetshåll fanns inte en tanke på att det finns en million svenskar som länge varit i samma situation. Utan från arbetshåll krävdes stöd, vette sjutton om dom menade att samhället skulle gå in och betala hyra och matkostnader förutom akassan och ersättning från trygghetsrådet. Var fanns solidariteten med övriga kamrater i samma sitution. Jag uppfattade denna samling som aningslösa och okunniga men det beror förstås på samhället och den sociala situation som de har tvingats leva i under många år. Suck. I dag medelar regeringen att den satsar 1,5 miljarder på de varslade således en halv million per varslad förutsatt 3000 varslade och 250 000 om 6000 varslade. Medlen omfördelas inom AMS som inte har kunnat förbrukat medlen på jobbgaranti för ungdomar. Om inte medlen hade förbrukats av AMS skulle de återgått till statskassan. Vad får alla andra som är arbetslösa? Inte ett barolin! Det jag möttes av andra gången jag blev arbetslös och anmälde mig på Arbetsförmedlingen var kommentaren "Du vet väl att Du från första dagen måste söka jobb över hela landet". Vederbörande kunde åtminstone ha hälsat välkommen. Varför fick inte jag en halv million att utbilda mig för? Varför låter inte regeringen medlen återgå till statkassan och ge fattigpensionärerna och de allra fattigaste i samhället medlen i stället för välbetalda Volvoarbetare som har kunnat spara i flera år? De borde vara medvetna om att de jobbar i en av de mest konjunkturkänsliga branscher som finns.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0