Leva billigt?

Hur billigt går det att leva? Lever man i missär om man inte går på restaurang eller bio en gång i månad? Unnar jag mig ingenting om jag inte köper hämtpizza eller burgare var fjortonde dag? Är det bättre att ta cykelpromenader i den närmaste omgivningen än att stuva in sig i en metallkropp och efter landning åka till en stekhet strand och svettas i brännande solsken? Röka och alkohol är enligt Folkhälsoinstitutet skadligt och dessutom dyrt. Bingo, travspel och lotterier förhöjer spänningen men chanserna att gå segrande ur underhållningen på lång sikt är mindre än 3%. Vad är skillnaden att gå till närmaste kiosk och köpa Hänt i veckan mot att gå till biblioteket och ta del av ut budet av alla tidningar, skivor och filmer som går att låna? Bekvämt är det att ta bilen till närmaste bensinstation och köpa en färdig baguetta eller plastburk med sallad men det tar stykt i plånboken. Hur mycket av en svensk normalfamiljs budget åtgår till ovanstående aktiviteter? Hur ser sambandet ut mellan fattigdomsbegreppet enligt den politiska debatten och uppräknade aktiviteter. Är det lika fullt att debattera sambanden fattigdom och okunskap som att ha synpunkter på integrationen av nuvarande invandring? Beror allt på socio ekonomiska samband och är individen helt ansvarslös mot det utbud av dåliga varor och tjänster som marknaden erbjuder? Skolan erbjuder utbildning i hemkunskap och ekonomi och mycket annat. Jag tycker det är dåligt att använda pekpinnar. Bättre med information och samtal. Jag skulle vara för att samhällslön infördes lika för alla som står utanför på något sätt och då på en attaraktiv nivå. Och jag tror på människan som en arbetsam och god varelse men dagens politiska verklighet ser inte ut sådan vare sig vi har en vänster eller höger regering. Jo möjligen om Vänsterpartiet ensam har makten i Sverige. Men tillåter de ekonomiska verkigheterna att belöning inte är relaterat till incitament? Läs Hanne Kjölers krönika i dagens DN!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0