Mer resurser behövs inte jämförelser?

Det är svårt att ta ordförande Metta Fjelkner på allvar när hon hävdar att staten skall ta ansvar för att rätt resurser ges till skolorna. Vad är det för himmelskt eller utomjordiskt fenom som skall kunna överblicka att rätt resurser ges till skolan. Vilken Generaldirektör och underlydande organisation skall kunna bedöma vilka resurser som olika rektorsområden är i behov av? Är inte det att införa en statlig planstyrning av skolan? Det borde vara så att varje rektorsområde själv kan bedöma vilka resurser som just den verksamheten är i behov av. Metta Fjelkner borde argumentera för initiativrika ledare som kan ta ut de bästa ideerna från sin personal och stimulera till nytänkande med de resurser som rektorn har argumenterat till sig av den kommunala ledningen. Dessutom skall ledningen ges frihet att ge personalen ekonomiska stimulanser när de ökar elevernas prestationer. Ur en verksamhet med olika produktionsresultat ges tillfälle till jämförelser och det skall naturligtvis stimulera de med sämre resultat till att fråga sig om vi kan ta efter några aktiviteter från den verksamhet som ger bättre resultat. På SKL sitter året runt personal och tar fram statistik och jämförelsetal över all kommunal verksamhet. Till vilken nytta med den argumentation som Fjelkner för fram? Ordföranden för Lärarnas Riksförbunden bidrar inte till att höja den kresativa förmågan hos sina medlemmar genom att ropa på mer resurser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0