Resurser saknas? Har Ni hört det förut?

Resurser saknas i skola, vård och omsorg. En välkänt mantra som upprepas stundligen och varje dag i den politiska debatten och från myndighetsrepresentanter. Numera är det sanning och den som hävdar något annat blir dumförklarad. Väfärdssamhället är borta, den svenska modellen är död. Anställda går på knäna. Folk bränns ut på grund av den arbetsbörda som numera råder på varje arbetsplats. Regeringen göder de rika och folk i allmänhet blir allt fattigare. Klyftorna ökar och pensionärerna får det allt sämre. Ingen ifrågasätter den ineffektivitet med vilken många av våra myndigheter drivs med. Och med ineffektivitet menas att myndigheten inte fokuserar på den kärnuppgift den ursprungligen var tänkt att sköta utan har byggt ut verksamheten så att administrationen och de interna onödiga arbetsuppgifterna tagit överhanden. Regionala organ tillåts växa som skall sköta uppgifter som det finns statliga verk som sköter. Sjukvården klarar inte sin kärnuppgift att ta hand om patienter som mår dåligt. Varför skall sjuk patient sitta i telefonkö? I stället borde det vara så att husläkaren ringer upp och frågar hur hans kund mår. För att verksamheten skall fungera så behövs inte mer resurser utan en effektiv ledning som kan använda resurserna på rätt sätt. I dag presenterar SKL att det är inte mer resurser som behövs till den svenska skolan utan en effektivare ledning och fokusering på kärnuppgifterna dvs att lära eleverna läsa och räkna. Inget samband finns mellan vad eleverna kostar och deras prestationer. Det är för mycket att hoppas på att kommunerna skall ta lärdeom av varandra. Så fungerar det inte i kommunal verksamhet utan där tycker var och en att de är bäst och att det är faktorer som spelar in som det inte går att göra någonting åt. Utan det har alltid varit problem i vår kommun och det är mycket svårt att ändra på. Det enda som hjälper är att tillföra mer resurser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0