Obegripligt

Råkar klicka upp friidrott.se nu på morgonen. Ingår inte rutinmässigt i mitt klickande men då och då händer det när inte DN ledare och debatt engagerar mig tillräckligt. Att jag vill informera mig om friidrott då och då beror på mitt förflutna som engagerad och även aktiv i friidrotten. Nu läser jag att före detta förbundskaptenen Thomas Engdahl har fått jobb som sportchef hos SOK. Han skall ansvara för ett antal sommaridrotter inför OS i London. Så här säger SOKs ordförande Stefan Lindeberg. "Vi måste förstärka och höja kvaliteten på vårt arbete gentemot förbunden, de aktiva i våra program och tränarna och Thomas passar perfekt in i den rollen, säger SOK:s ordförande Stefan Lindeberg". Riksidrottsförbundet har gjort något uttalande i samma riktning för att prestera bättre på OS måste organisationen förstärkas. Så här säger Thomas själv: Nu ser Thomas fram mot en ännu närmare kontakt med aktiva och tränare än han hade under tiden som förbundskapten. -Som förbundskapten fungerade man mer som sportchef. Jag har saknat just närheten till aktiva. Den kommer jag få nu och fungera som bollplank till förbundskaptener och tränare, säger Thomas. En idrott som Thomas känner lite extra för är skytte. -Ja, jag skjuter på nationell nivå, säger Thomas. Det är för mig obegripligt hur administrativa resurser en mass skall åstadkomma att vi får fler Olympiska medaljer än i Peking. Varje gren har sin förbundskapten och varje aktiv sin tränare. Det är snarare på denna nivå som resurserna bör läggas. Dvs att den aktives tränare kan vara professionell och jobba mer med aktivas utveckling och problem. Det är heller inte oviktigt att tidigt kunna spåra talanger för respektive idrott och vad har vi för resurser till det ändamålet. Det torde vara mer eller mindre slumpen eller medvetna insatser från föreningar som gör att talanger spåras upp. Där fordras satsningar och då skall resurserna tillföras föreningarna. Visserligen blir det inte mycket pengar till varje förening om Thomas konstnader skall spridas ut på föreningarna men starta ett försöksprojekt för att spåra talanger hos ett antal föreningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0