Socialdemokraternas nya invandringspolitik

I dag på DN debatt klargör Veronica Palm (s) hur partiets nya flyktingpolitik skall se ut. "Låt inte flyktgingarna bestämma var de skall bo". Flyktingarna skall placeras i de kommuner där det finns jobb är förslaget från Veronica Palm. AMS redovisar månatligen att vi har ca 290 000 arbetslösa i Sverige. Så har det som bekant varit en längre tid. Reglerna är sådana att arbetslösa måste söka jobb över hela landet. I vilken kommun finns det brist på arbetskraft? Ett annat förslag från Veronica är att kommunerna skall stimuleras genom ett belöningssystem att ta emot flyktingar. Vad jag kan förstå har kommuner som tidigare inte har tagit emot flyktingar störst möjlighet att ta emot och skall nu belönas för det. Snarare borde de straffas för att de ställt sig utanför systemet. Naturligtvis borde det vara så att kommuner tar emot flyktingar i proportion till folkmängden eller om någon kommun är speciellt intresserad av att ta emot fler flyktingar. Veronica påstår att det krävs politiskt mod. Självklart krävs det politiskt mod det är väl därför vi har ett demokratiskt system med röstning vart fjärde år. Medborgarna vill att politikerna skall fatta beslut så samhället fungerar. I flyktingfrågan/integrationspolitiken tvivlar en stor del av medborgarna i Södertälje och Rosengård på att modet någonsin skall infinna sig. Frågan är om jag ser problemet utifrån individen om problemet går att lösa? Om jag själv vore flykting och kom från Irak och mina släktingar tidigare hade flytt till Rosengård. Hur benägen skulle jag då vara att bosätta mig i en Norrlands kommun om det nu skulle finnas arbete där? Jag har själv varit föremål för AMS individuella handlingsplaner. Tillåt mig att tvivla på instrumentet. Nu heter det att varje flykting skall få en individuell introduktionsplan. Kjesarens nya kostym? Många är politikernas ord för samma sak och för självklarheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0