Masai

VM I 10 000 för damer hade pågått i en kvart. Ingen av kommentatorerna hade andats om denna talang. Jo, experten Gärderud hade en prognos om att om  etiopiskorna skulle gå upp och stöta så skulle kenyanskorna vara 50 meter efter eller kanske var det tvärtom avseende nationalitet. Femtiometer efter  i en friidrottsarena är halva upploppet. Ofta förstår jag inte Gärderuds kommentarer i förhållande till att vara världsmästare i löpning.
Var det efter 5000 eller 6000 meter Masai kommer upp i ledningen. Masai, vilken naturbegåvning. Jag skrek i soffan när jag fick se skönheten. Vilken kropp vilka ben i förhållande till bålen. Vilken fotisättning och oberörd löpning. Andhämtningen obefintlig. Varven hade gått på sjuttiofemsekunder nu skruvades farten upp till sextioåtta/sextionio.
Det blev Masai och hennes kompis samt etiopiskorna kvar som klunga.
Jag blev så ledsen när jag såg att hon blev störd kanske på grund av orutin när det klumpade ihop sig vid 300 m kvar och någon  eller några skulle varvas. När det var 150 m kvar trodde jag det var kört. Men nej när upploppet började syntes det att hon hade krafter kvar. Jag skrek som besatt när femtio meter var kvar och jag såg att hon hade möjligheten.
Tvåan trodde att segern var hennes men oj vilken dramatik. Masai vann med någon decimeter. Kan VM i fortsättningen bjuda på en större upplevelse? Möjligen om Emma Green glider över 2,05 och vinner guld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0