Julgran

Skogen är något alldeles extra. För själen och sinnet. Själen och sinnet samma sak. Nåväl! I alla fall var jag ute i går med min gode vän och f d arbetskamrat i skogen och letade efter julgran.

Vi åkte i hans bil som har fyrhjulsdrift och det var jag och han och hunden i baksätet. En livlig hund som hoppade och sprang bland träden. Lite snö var det oclså.

Kompisen visade mig sitt revir som bestod av skog och en stor grustäkt. En stor grop kanske en gånger en halv kilometer. Allt som allt 30 hektar. Nu har jag glömt hur hektar definieras men möjligen ca en mil i båda sidor kanske något mindre.

Kravet på julgran är att den skall vara något sånär likformig och inte för yvig och med tjocka barr. Svårt att hitta en gran som uppfyller alla kriterier. Efter knappt en timmas sökande fann vi tre granar som lastades på och in i bilen. Väl hemma passade en. De övriga två står utanför just nu lutade mot staketet. Härifrån fönstret ser de bra ut och duger säkert för den mindre kräsne. Julgranssaker döljer säkert de värsta skavankerna. Och eftersom de avverkades i går barrar de inte förrän någon gån i slutet av januari.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0