Klimatet

Hur skall jag förhålla mig till klimatdebatten?

I dag på DN debatt redovisar norske utrikesministern hur jordens isar håller på att smälta.http://www.dn.se/opinion/debatt/jordens-smaltande-isar-maste-raddas-redan-nu-1.1013282

Tidigare har en svensk klimatforskare redovisat de fullständigt horribla siffrorna avseende förhållandet mellan jordens tillgångar på kol och olja som inte på långt när räcker till för att nå upp till de av IPCC redovisade CO2 utsläppen och för att värma upp klotet.

Samtidigt kan jag iakta på termometern att hittills i år har det varit varmare än vad jag kan minnas i november och del av dec förutom i dag då det faller någon enstaka flinga och marken är frostig men tempen visar noll.

Vad jag reagerar mest för är lokal politikernas oförmåga att minska det orealistiska bilåkandet och det gytter som detta ställer till med i stadskärnorna. Det tycks inte finnas någon som helst miljömedvetenhet eller klimathot hos regional och lokal politiker utan de kör på som om Köpenhamnsmöten inte fanns och så gör allmänheten.

Men så fungerar vardagen. Det är först när tröskeleffekterna visar sig i form av - ja vad då - som allmänheten vaknar till liv och kräver ledares huvud på ett fat. Varför gjordes ingenting i tid?

Intressant att följa Köpenhamnsmötet och framförallt att på fredagskvällen få redovisat vad överenskommelsen blir. Mitt tips blir att media kommer att redovisa att det blev en urvattnad överenskommelse och att mer precisa övernskommelser kommer förhoppningsvis att träffas vid senare möten 2010.

Men hur blir det då med isarna som Norges utrikesminister hyser oro över? Och hur kommer klotet att se ut 2050?

Positivt och sensationellt är att alla jordens länder sammanträder om klotet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0