Energin

Jag har de senaste veckorna lyssnat på två hearingar där vetenskapen presenterat lösningar på klotets energi problem.
Lagra koldioxid under jorden.
Suga upp koldioxid ur luften
Att ta tillvara solenergin kräver ett minimum av Saharas yta. Solkraftverk håller på att byggas och är i drift i Spanien.
Sverige är världsmästare i överföringsteknik av el så det är tydligen inget stort problem.
Att utnyttja ett ämne som heter torium.
Vind och våg kraft.
Alla alternativen presenterades som fullgoda alternativ för försörjning av jordens energibehov. Med solenergin som det allra tyngsta alternativet.
Dessutom pågår forskning på KTH där tekniken inte är att klyva utan att slå ihop några atomer. Visserligen inte kommersiellt gångbart förrän någon gång 2050 men ändå.
Lägg därtill den enorma potential som finns i att effektivisera energianvändningen.

Märkligt att kärnkraftsförespråkare fortfarande hävdar att denna kraft fortfarande är en del av lösningen och har en så'n tyngd i debatten.
Själv har jag haft ringa kunskap och trott mig förstå att kärnkraft är den stora lösningen på energibehovet men att ta del av forskares och experters kunskaper gör att jag svängt och tror på alternativa lösningar.

Problemet är att politiker inte agerar med prismekanismerna nog kraftigt. Naturligtvis beroende på att klimathotet inte ännu prioriteras nog kraftigt. Omprioriteringen kommer när tröskeleffekterna ger sig till känna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0