Senast lästa bok

Läs den! Jan Guillous "Ordets makt och vanmakt" "Mitt skrivande liv".

För någon månad sedan flammade en debatt upp om att G inte hade avslöjat sitt samarbete med KGB på 70 talet.
Ingenting övrigt nämndes om innehållet i boken i varje fall som jag uppfattade.

Förhållandet att G som det utvecklades i debatten hade varit ryss spion förstår jag konstruerades av kvällspressen och eventuellt några kulturnissar. Och allmänheten är inte sena att haka på i ex ring P1 och insändare.

Bättre hade varit att rapportera om de drev G varit utsatt för och som han beskriver i boken på ett lysande sätt. Främst naturligtvis IB historien men mycket annat som jag kommer ihåg många gånger var löpsedels stoff på kvällstidningarna..

Bl  mycket som G redogör för är när hans mamma förlöjligas som källa och inte trovärdig.

Jag blir imponerad av hans sätt att hantera isoleringen i häktescellen på Kungshol,men under pågående IB utredning. De två kompanjonerna Isacsson och Bratt bröt ihop men inte G. G sysselsatte sig med att skriva en bok.

När succeerna med Hamilton böckerna inträffade förändrades svenskarnas läsvanor från utländsk litteratur till Gs böcker följda av Mankell, Marklund m fl och inte minst Arn.

Ondskan refuserades av en enig svensk kritiker kår. Men inte av läsarna och till slut fick G den högsta utmärkelsen av Frankrikes författarförening.

I slutet av boken redogör G för hur Hamilton böckerna kom till med hjälp av f d IB chefen Birger Elmer som G av en slump träffade i en bankkö.

Än en gång. Läs boken. Jag hade turen att föregående torsdag upptäcka ett alldeles oläst ex på hyllan för snabblån på Stadsbibblan. Jag trodde aldrig jag skulle hinna med de 460 sidorna på en vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0