Skolan

Dagens Arena har i dag en krönika över den svenska skolans problem och eventuella lösningar.

Här bidrar jag med min lösning som emanerar från 50 och 60 tals skolan. Unviker dagens lärare den penalism och översitteri som förekom från många av dåtidens lärare och tillämpar beprövade pedagogiska verktyg skulle dagens skola framstå som en miljö för kunskap och kreativitet. Ex på en sådan miljö finns i dagen skolor men i för liten omfattning. Orsaken är att läraryrket har nivellerats och är inte iu dag i nivå med gårdagens. Alltför många olämpliga lärare slussas ut från utbildningen och verksamheten blir därefter.

De effektivaste pedagogiska metoderna är fortfarande
-kateder undervisning med disciplin på församlingen
Varför är det fortfarande den mest använda metoden när företag m fl organisationer vill att anställda skall lära sig något nytt. Expert föreläser och ställer problem som eleverna med hjälp av nyss presenterad kunskap förväntas lösa eller ta med sig hem och lära in?

-läxor och läxförhör såväl muntliga som skriftliga
När skolan presenterat vad som skall läras återstår det för eleven att på sin ensamma kammare lära in pensumet.
Förutsättningen är förstås att skolan inte enbart presenterat vad som skall läras in utan också hur.
dvs.
-läs små stycken slå igen boken och berätta för dig själv.
-när det gäller mattematik som är det det viktigaste ämnet krävs en förståelse för att det är bara hårt arbete som ger resultat dvs träning och åter träning om vederbörande är normal begåvad

-repetion är kunskapens moder

-differentierade betygskalor gärna i tio steg.

-ofta återkommande prov på delar av terminsundervisningen

De elever som inte klarar av att anpassa sig till en pedagogisk skola måste ges möjligheter till tuff fysisk motion  så att de förbrukar överenergin som gör att de inte kan sitta stilla och följa undervisningen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0