350 ppm

Jag läser på Epsteins Sthlms blogg att gränsen för koldioxid mängd i atmosfären får vara högst 350 ppm. http://www.dn.se/blogg/epstein/

Jag har kollat på några miljöföredragningar på senare tid. Förkortningen ppm dyker upp. Nu har jag lärt mig att det betyder parts per million. Men jag är inte säker på att jag förstår vad det innebär.

350 ppm milliondelar koldioxid är vad atmosfären tål. Förnärvarande finns det 390 ppm i atmosfären.
http://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/

Med tanke på hur det ser ut vid en okulär besiktning i samhället har jag inga förhoppningar på att komma under 350 ppm.

Lokala och regionala ledare vidtar inga åtgärder mot bilismen eller annan verksamhet som leder till ökade mängder CO2.

Strömmen av bilar längs Hagalundsvägen en fredag eller lördag förmiddag är förfärande. Bergvik skall byggas ut står en glädjestrålande ledare för eländet och basunerar ut i lokal TV. Allmänheten skuttar av glädje och applåderar.

Lokala ledare tycks inte ha förstått allvaret i den situation som klotet befinner sig i. Trots att invånare från redan nu drabbade områden i världen i Sthlm vittnar om hur klimatkrisen på verkar deras liv dramatiskt. Hus sköljs bort när isen smälter och landområden läggs under vatten.

Dramatiska åtgärder borde isensättas som att införa parkeringsavgifter på 200 kr eller mer på Bergviksområdet. Betal stationer från och till bostadsområden.

När inte ledare för allmänheten förstår allvaret hur ska då allmänheten kunna ta till sig budskapet.

Några intresserade ungdomar manifesterar jorden runt genom att med sina kroppar bilda siffran 350 på gator och torg. Vad hjälper det när kunderna  sitter bekvämt tillbakalutade i bilsätet och väntar på att köerna skall lösas upp så att bilen kan glida in på närmaste gratis parkeringsplats vid köptemplet.

Mätteknik  http://www.nordtec.se/bilder/startsidebilder/fakta-maetteknik/pdf__10.pdf

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0