Dagens Arena om Bildts ledarskap gentemot Iran

http://www.dagensarena.se/text/2009/09/gor-mer-for-iran-bildt#commentshash1så

Min Kommentar:

Kontakter är bäst

Jag funderar på de olika stegen i relationen med stater som EU har att ungås med.

Normala relationer.

Icke normala relationer dvs kritik mot deras sätt att hantera sina invånare ex Iran.

Inga relationer dvs dialog har upphört genom diplomati. Ekonomiska sanktioner osv.

Är nästa stadie att med vapen makt försöka få en ändring dvs krig?

Om jag inte missförstår Dagens Arenas ledare så förordar den steget före krig.

Kriget i Afganistan är avskyvärt och motiverat av att regimen på det allra brutalaste sättet behandlade sina medborgare. Sak samma i Irak.

Motståndarna till krigsinsatserna förordar civila insatser och samspråk med fienden.

Borde inte detta gälla i högsta grad Iran där det ändå tycks finnas hopp om att genom en inre process förändra samhället i demokratisk riktning.

Bildt uppfattas av många som en stroppig och möjligen högdragen person egenskaper som han fått genom sin uppfostran.

Jag tycker han inte är unik i det avseendet. Många politiker med flera tillägnar sig ett beteende som inte är förenligt med vanligt folks sätt att vara. En del genom uppfostran en del genom det liv de lever som yrkespolitiker.

Jag tror att det bästa är att EU upprätthåller kontakten med Iran och liknande länder och genom ett klart och tydligt diplomatspråk kontinuerligt kräver förbättringar i demokratiprocessen.

Anmäl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0