Punkter för ett bättre Sverige

I dag inleder DNs ledarredaktion en lista över de viktigaste punkterna som kommer att avgöra valet om ett år.

Redaktionen börjar med kunskap. Här är mina kommentarer.

Lärare

Inom alla yrkeskårer finns det olika kompetens på utövarna. Inom skolans värld med relativt standardiserad utövning av yrket går det att på ett kollegialt och enkelt sätt att bedöma insatsernas kvalitet.
Här liksom i de flesta mänskliga aktiviteter bör normalfördelningskurvan kunna tillämpas. Ca 10% av kåren på en arbetsplats är duktigare än de andra 80% som håller sig på en jämnbra nivå. Resterande 10% lämpar sig inte för yrket. Således tillämpa föregångslärare som får en högre påverkan på yrkesutövandet på arbetsplatsen.
Dessutom befria lärare från alla sidoaktiviteter förutom att vara lärare.

Matematiken

Vill en elev bli bra inom en disciplin gäller övning/träning. Ingen genväg finns. Kör eleven fast på ett avsnitt är det pedagogiskt riktigt att låta eleven återgå till ett lättare avsnitt och börja om träningen från en lättare nivå till förståelsen infunnit sig. Kombineras talang med hård träning infinner sig de allra yppersta resultaten i världsklass.

Avgift på Högskolan

Avgift skall finnas. Det kan inte komma som en omedelbar överraskning att en person skall inleda studier på Universitet. Ekonomin även för låg- och medelinkomst tagaren kan planeras på tre till fyra års sikt så att avgiften för inträde på Universitetet inte hindrar studierna.

Befria forskningen

Generellt i landet gäller att politiker lägger sig i allt för mycket. Därför låt sakkunskapen bestämma i varje fall mer över forsdkningens inriktning än politiker.

Avgiftsfria museer

Liksom all annan infrastruktur i samhället som vägar så bör infrastrukturen för kunskap vara lätttillgänglig. Alltså ingen avgift på museer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0