Tankar kring kryckandet

Speglade midjan i dag före duschen, det går inte att undvika att titta sig i spegeln när jag står där spritanes naken. Valkarna vid sidorna och en begynnande hängbuk är resultatet av snart en månads frånvaro av träning. Naturen har sina regler. Självklart måste det visa sig på något sätt annars vore det meningslöst att träna. Men vad fort det går att dassa till sig. Tänk de 65 åringar som aldrig tränat, hur ser de ut i kröppen?

Efter fikat sa jag till hustrun att det är lika så gott att ta tjuren vid hornen och greppa kryckorna för förmiddagsvandringen. Fasligt töligt att krycka. Jag kommer ingen vart och vad långsmat det går. Tålamodsprövande minst sagt. Kanske bra mental träning. Onekligen hinner tankarna med stegen. Dock var det inga problem att övervinna den mentala svårigheten att utöka sträckningen i dag och det mentala efterfrågade inte heller några pauser.

När den lilla backen närmade sig vid busshållplatsen gick tankarna tillbaks mer än tio år i tiden till träningspassen i Sanna backen. Den 600 meter långa backen med mellanliggande platå avverkade jag på dryga 2 minuter. Nu tog det 2 minuter att komma uppför en 60 m kulle.

Väl uppe ville en liten hund nosa på kryckorna och den vanliga konversationen uppstod mellan hundägaren och mig. Inte varje dag hundar får lukta på livlösa kryckor. Kul att bli uppmärksamad. Snart vet majoriteten av Henstads villaägare att jag fått nya höftleder och vad duktig jag varit som tog båda på en och samma gång. Bara en åt gången hade varit som en lätt förkylning.

De sista 200 m försökte jag öka steglängden och frekvensen på kryckandet. Det går i 20 m sedan måste jag återgå till mindre steg. Funderar på om jag skall börja med intervaller och explosiva ryck för att få upp muskelstyrkan.

Funderade i nedförsbacken mot busshållplatsen på hur det går om jag drattar om kull. Det troliga är att jag ramlar rakt fram och innan kröppen når backen lyckas jag vrida mig på sidan eller faller jag platt med pannan rakt i backen? Kanske går det att dämpa fallet med händerna och då blir möjligen resultate att jag hamnar på alla fyra med spräckta knäskålar som resultat.

I dag kryckade jag 1 210 m på 25 mnuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0