Överraskning

Skönt att den Lagerbäckska eran är slut inom svensk fotboll. Tyvärr fick jag uppleva att IFK Göteborg spelade enligt det Lagerbäckska konceptet när de vann över Alkmar hemma på Gamla Ullevi med 1-0. Förlust borta med 0-2 innebar respass ur Europacupen.

Ett av de få anfallen där bollen gick eftermarken resulterade i mål. Dert måste vara ett tröstlöst jobb för Hysen att hoppa och skutta efter ständiga ballongpassningar eller att försöka ta emot bollen i brösthöjd från backlinjen.

Två lag i Allsvenskan omsätter äver 100 miljoner kr däribland blåvitt. Jag tycker att spelet borde korrelera mer mot den ekonomiska styrkan än det gör. Eller så är det så att den tekniske Rehn som är en av de ansvariga har anamatt Lagerbäcks ideer om hur fotboll skall spelas.

Jag blev nästintill chockad att se hur svenska landslaget uppträdde i går. Knappast en höjdboll med undantag för några välmotiverade inlägg. Mellberg kunde förstås inte undgå att falla in i gammal spelstil och springa med bollen in i mittfältssektorn och levrera ett par omöjliga passningar till framförvarande spelare.

Förståndigt av Hamren att göra Zlatan till lagkapten. Nobben av landslaget hade naturligtvis sin orsak i att i stället för att spela med fötterna fick han försöka att nå bollen med huvudet eller ta emot den i midjehöjd vilket inte är lätt mot skickliga försvarsspelare.

Nu när landslaget har börjat spela internationell fotboll är förhoppningen att laget kvalificerar sig till internationella turneringar och inte blir utslaget i gruppspelet utan rent av kan gå till semi eller final. Kunde Holland borde sverige kunna. Samma storlek på befolkningen innebär att urvalet i stort är detsamma.

Jag trodde Hamren inte skilde sig så värst från Lagerbäck men igår bevisade han att skillnaden var större än jag hade förväntat mig.

Nu återstår att få svensk klubbfotboll på fötter internationellt. Det lär ta många år om lagen beter sig som AIK och Kamraterna har visat de senaste matcherna mot internationellt motstån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0