Storkök

Jag hade tillfälle för någon månad sedan att pröva sjukhusmaten i ett par dagar och jag blev förvånad över den dåliga kvaliten. Brända falukorvar tillsammans med kokt potatis eller om det rent av var makaroner och någon grönsak som jag inte kommer ihåg vad det var. Broccoli buketter tror jag det var.

Andra middagen fägnades jag med två platta ungspannkakor tillsammans med en majshög och sylt.

Storköksmat och budgetramar som skall hållas, men måste det vara så fantasilöst? Det är ju ändå proffs som sköter rulljansen. Och kunderna eller förlåt patienterna skall uppmuntras med hjälp av måltiden för att kunna tänka positivt och bli friskare än när de kom innanför sjukhusväggarna.

Därför är jag beredd att beröma de röd gröna när de lägger förslag om ökad kvalite på maten till äldre inom kommunernas äldrevård men ändå inte. Och varför det då?

Jag tycker det är eländigt att anställda inom ex ett lasarett inte kan prestera bättre än det jag redovisar. Politiker på regeringsnivå skall inte behöva lägga sig och anvisa resurser för att lokal mat skall bli bättre. Anställda skall naturligtvis brinna för att deras gäster skall få en måltid som de upplever som läcker. Och hjälper det om riksdagen sätter till några miljarder för att maten på kommunalnivå och landstingsnivå skall bli bättre? Nej jag tror inte det för resurserna går till att anställa nya strateger och planerar eller centrumledare på kommunal staben.

Hur ser maten ut på sjukhusen i de länder runt medelhavet där det lagas god mat. Är den lika ynklig där?

Den engelske matgurun har enligt initierade rapporter fått ordning på den engelska skolköksmaten. Anställ årets kok för att ta tag i storköksmaten i landet och göra måltiden till en upplevelse för alla patienter och boende inom äldrevården.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0