Ungdom och arbetsmarknad

Ungdomsarbetslösheten

Jag har inte förstått eller brytt mig i de olika alternativen som partierna har när det gäller att bekämpa ungdomsarbetslösheten. Men nu har jag förstått och det var inte mycket att förstå.

Di röde vill lägga 1,7 miljarder på de ungdomar under 26 år som är arbetslösa genom att slopa arbetsgivaravgiften sedan skall det satsa på kommvux och annan utbildning. Samtidigt skall ordinarie arbetsgivaravgift införas på de ungdomar som redan är i sysselsättning och det lär kosta 10 miljarder. Det betyder di röde vill lägga kostnader sammanlagt med 8,3 miljarder på att bekämpa ungdomsarbetslösheten. Underligt.

Bättre är att lokala företrädare som länsråd, hövdingar i samarbete med länets företag och offentliga organisationer engagerar sig i problemet. Det borde gå att lösa under en helg för höjdarna i Värmland att få ut ett par tusen ungdomar på lärlings- och praktikplatser. Viljan saknas. Kreativiteten hos våra valda kommunala ombud är förödande låg. Allt kan inte överlämnas till Regeringen.

Arbetsmarknaden

LAS är lagen som reglerar uppsägning vid arbetsbris. Sist in först ut. Centern vill ta bort regeln för företag med mindre än 10 anställda. För större företag är det inga problem därför att lagen är så utformad att den medger förhandling mellan arbetsgivare och fack. I förhandlingar smyger sig i regel ett godtycke och slumpmässighet in för en del av de anställda men för huvuddelen är det inga problem.

Jag är för centerns förslag. Jag tänker mig in i situationen som egen företagare. Med allt vad det innebär att leda ett litet företag bör det närmast vara en självklarhet att jag som satsar kapital och kompetens också skall ha full kontroll över vilka som skall vara anställda i företaget.

Förslaget ökar flexibiliteten på den i övrigt stela svenska arbetsmarknaden. Om jag byter arbete behöver jag inte frukta att jag som sist anställd blir uppsagd vid eventuell arbetsbrist utan det är andra faktorer som avgör i regel min kompetens.

Politiker kan inte skapa jobb förutom i offentlig sektor och det är inte de jobben landet behöver utan det är fler företag och den mekanismen att få fler företag gynnas bäst genom att göra klimatet bättre för att starta företag och att undanröja hinder för att bedriva företag. Att ta bort LAS för mindre företag är en sådan åtgärd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0