Eget ansvar

Språkröret Peter Eriksson för MP är en snäll politiker därtill pragmatiker. I lokal politiken har han lyckats med att få bort betongsossarnas långa maktutövning.

MPs strategi med den röd gröna röran är att ta röster från socialdemokraterna och att även på riksplanet bryta den för landets ekonomi förödande socialdemokratiska ideologin. Att långsiktigt jobba ned socialdemokraterna mot 20% vore nyttigt för sveriges ekonomi. Hoppas han och Wetterstrand får överraskande höga siffror i valet på bekostnad av sossarna.

Jag förstår mig inte på motståndet mot sjukreformen som alliansen har genomfört. Att införa som oppositionen säger administrativa gränser för att kolla upp arbetsförmågan tycker jag är en riktig åtgärd. Jag har uppfattat det så att oppositionens alternativ är att kraftigt bygga ut rehabiliteringen och ta bort den administrativa gränsen. Det kan jag tycka är bra om det nu vore så att rehabiliteringen fungerar.

En stor del av de som är sjuka ser friska ut på grund av att de flesta sjukskrivningar kommer sig av att människor har ont i rörelseapparaten. Leder och muskler ömmar. Sjukskrivning i kombination med besök hos sjukgymnast som skriver ut lämpliga övningar kallas för rehabilitering. Till 90% ansvarar den enskilde för att rehabiliteringen blir genomförd. För en individ som aldrig tränat kontinuerligt misslyckas rehabiliteringen i åtta fall av tio. Därför är rehabilitering lika verkningslöst som att skicka arbetslösa till arbetsförmedlingen.

Och då är frågan vad är alternativet? Naturligtvis är förebyggande åtgärder bästa sättet att komma till rätta med problemet. Således att individen själv i tid inser att för att inte bli sjuk och arbetslös krävs krafttag från mig själv
i form av att jag ser till att få bra utbildning och leva ett liv som minskar riskerna för de vanligaste sjukdomarna och att ha alternativ vid arbetslöshet.

Således att förändra attityderna till eget ansvar i stället för att lita på att samhället skall träda in och hjälpa i alla lägen. Det är ingen lätt uppgift fär poitikerna. Det vinner politikerna inga röster på i dagens samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0