Friskolor

Jag skulle kunna tänka mig att starta en friskola för gymnasieelever där förutsättningarna är

att om det är så att Ni är i behov av bibliotek så får ni utnyttja de ordinarie biblioteken. Min erfarenhet är att biblioteken har kapacitet för betydligt fler besökare.

att lunch får ni fixa själva antingen i form av matlåda eller på annat sätt. Det är en bra övning för vuxenlivet.

Erhåller jag kommunal skolpeng och kan på grund av andra rationaliseringar tillsammans med de två beskrivna
arbeta fram ett överskott skall det vara tillåtet. Hur jag sedan använder överskottet är upp till mig och andra eventuella ägare.

Enda restriktionen på verksamheten skall vara att eleverna klarar sig betygsmässigt lika bra som kommunalt drivna skolor. Blir det signifikativt sämre resultat åläggs verksamheten att vidta åtgärder som diskuterats fram med skolverket. Och den springande punkten är naturligtvis om jag får några elever som vill pröva.

Det är givet att det också måste vara tänkvärt för de offentligt drivna skolorna att se hur det i andra former går att få samma eller bättre resultat.

Likaväl som vi förhåller oss på ett nyfiket sätt till andra kulturer med bland annat nyheter i maträtter och sätt att leva livet borde vi med liv och lust testa andra verksamhetsformer för den offentliga verksamheten än de traditionella drivna av de överfulla byråkratierna.

Dessutom har fyrkantiga byråkrater förmåga att misstolka politiska reformer och lagar till att gälla millimeter rättvisa vilket ofta blir till elände och bedrövelser för medborgarna.

Trygghetsnarkomanin och visionen om frihetsbegreppet för alla medborgare har testats länge nog utav socialdemokraterna utan att visa sig fungera i verkligheten. En mandat period till för alliansen kommer att visa att valfrihetsbegreppet och visionen om jobblinjen fungerar bättre i ett samhälle på landets utvecklingsnivå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0