Löftena

Hur skall väljarna kunna hålla reda på alla löften och reformer som presenteras av partierna? Och konsekvenserna som analysera fram av Silberstein m fl. Och framförallt när Fångarna på fortet sänds i TV4 samtidigt som utfrågningarna.

Jag undrar om det går att energieffektivisera huset jag bor i med 30%? Det betyder att från nuvarande nivå på förbrukade 13 000 kwh skall jag sänka ned mot 9 000 kwh. Konsekvensen blir att hustrun får köpa stearinljus och raggsockor om vi inte redan har det.

Och hur många energirådgivare skall kommunen anställa för att hinna med och energideklarera före åtgärderna? Sedan skall åtgärderna följas upp för att mäta om energin sänktes med 30%. Det gäller att ta till med åtgärder så att jag befinner mig på rätt sida för att få den utlovade sänkningen av fastighetsskatten på 6 500 i tre år.
Och att inte köpa någon elbil för då förbrukar jag energi när jag varje dag skall ladda bilen.

Alla ensamma mammor med två eller flera barn bör förstås rösta på di röde med utlovade sänkning av maxtaxor och höjda bostadsbidrag blir det förstås en rejäl standardhöjning. För de som röker utav de ensamstående mammorna reduceras höjningarna och sänkningarna av höjd tobaksskatt och om de är beroende av bil höjd bensinskatt. Pizzan och McDonalds hamburgaren blir billigare när restaurangmomsen sänks så det kanske tar ut tobaken och bensin skatterna.

För den som vill vara på den säkra sidan avseende om det blir plus eller minus med förslagen blir det att sätta sig med datorns Excel program och lägga in alla minus och plus och sedan summera.

Nu är det inte säkert att det blir som de säger. Det kanske blir ännu mer eller mindre än lovat. Ett är säkert det blir ingen större skillnad. Den politiska retoriken är inte trovärdig och i bland rent löjeväckande. Det jag skulle önska är att politiker hade förmågan att rodna när de babblar på. Men de är förstås så slipade och tränade genom många upprepningar av alla argument att till slut hör de inte vad de säger.

Det vore bra för landet om alliansen finge regera ytterligare ett par mandat perioder så att svenska folket får en chans att jämföra den politiken mot den som bedrivits av socilademokraterna sedan lång tid tillbaks. Det skulle i så fall bli den stora skillnaden att människor får bestämma mer över plånboken och inte behöva skatta pengarna till den många gånger ineffektiva offentliga sektorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0