SJ och förseningarna

En hög andel av de resenärer som hytter med kardan åt SJs besvärligheter har sin utkomst i kommunal-,landstings- och statlig byråkrati.

När militär byråkratin försvann från Karlstad var det inte längre lönsamt att flyga på Stockholm. Sedan mitten av sjuttiotalet när del av den statliga byråkratin utlokaliserades till "landsbygden" har detta naturligtvis inneburit ett icke negligerbart slitage på infrastrukturen. En del av den ofantliga byråkratin borde ha gått till underhåll av infrastukturen men en annan prioritering valdes.

De flesta av resorna som byråkraterna gör är direkt onödiga och kan med fördel ersättas med video konferens.

I går beklagade sig en representant för miljöpartiet att hearingen i tafikutskottet inte skulle få hennes medverkan på grund av tågförsening.

Sveriges mest omfattande rättegång. Steroid rättegången som leds i från Sundsvall  klaras av med hjälp av modern teknik. Stena Line har valt att spara på sina resor och i stället utnyttja modern teknik.

Vintertid går det alldeles utmärkt att samla Riksdagsledamöter från Götaland i Jönköping, Svelands ledamöter möter upp i Örebro och norrlänningarna stannar i Umeå. Sthlms central avlastas.

Det klagas på att underhållet är undermåligt i Järnvgsnätet och har så varit decennier tillbaks. Svenska folket har röstat fram regeringar som valt att lägga resurserna på investering i Botniabanan, Hallandstunneln, Citytunneln samt dubbelspårs projekt ex Västerås - Strhlm, Göteborg- Trollhättan m fl dubbelspår från landets större städer till huvudkommunen. Pengarna kan som bekant inte räcka till allt.

När alla onödiga resor ställs in eller ersätts med hemortens teknik blir det plats för de resenärer som verkligen behöver resa som jobbpendlare och personal som fysiskt måste vara på arbetsplatsen. Dessutom blir slitaget på Järnvägsnätet mindre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0