Affären

Spyker ett litet företag som tillverkar bilar på beställning från multimillionärer och för hand. Spyker har i likhet med SAAB visat inga eller dåliga vinstsiffror.

Spyker har ingen erfarenhet av att styra ett löpande band producerande bilföretag.

Alla bilforskare och förståsigpåare framhåller att överproduktion råder i världen av plåtlådor.

Efter utdragna förhandlingar och med förmodligen mycket kunskap om bilmarknaden inblandade borde det finnas garanti för att affären på lång sikt skall bli lyckosam.

Kommer den uppmärksamhet som den utdragna processen har skapat i kombination med kommande marknadföringsåtgärder att vara tillräckliga för att köparna skall strömma till?

Kom i håg den konkurrens som finns från ett otal bilföretag världen runt. Har Spyker förutsättningar för att ta upp konkurrensen med framför allt den tyska bilindustrin?

På kort sikt är affären bra för den västsvenska arbetsmarknaden. Tyvärr kan det bli så att tuentals arbetare kommer att tillfälligt bli kvar i en bransch som inter har någon framtid i stället för att jobba med framtids branscher.

Förhoppningsvis drar många öronen åt sig som nu arbetar med bilproduktion och söka sig till andra brancsher.
Tyvärr är inte alternativen många och arbetskraften är trögrörlig till följd av alla regler som finns på den svenska arbetsmarknaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0