Dax att få rätt

Då var det bekräftat vad jag här på bloggen skrivit om många ggr.

http://www.dn.se/opinion/debatt/bara-halften-av-skolornas-pengar-gar-till-undervisning-1.1030361

Det är gött att jag har rätt. Det ger mig ro i sinnet och jag kan fortsätta att gå med huvudet högburet. Självklart har jag stått fast i mitt vetande. Jag har ju med egna ögon okulär besiktigat eländet i många år.

Jag gav följande kommentar:
Helt rätt! Och det är inte bara inom skolan som byråkratin tillåtits växa till okontrollerade former. Hela landet lider av byråkratisjukan.
Försäkringskassan, arbetsförmedlingen och övriga 500 statliga och kommunala samt landstingsorgan är överbyråkratiserade till förfång för den operativa verksamheten.
Ledare saknas om kan avveckla och styra de oformliga kolosserna där tjänstemän dagligen fikar,slöar vid sina skrivbord, surfar, telefonerar är frånvarande och är frånvarande på onödiga tjänsteresor och är frånvarande på grund av interna ineffektiva möten.
Styrning saknas från departement  och statliga verk som förstås negligerar skiten på grund av sin egen ingrodda byråkrati.
Således skulle miljarder kunna frigöras bara inom skolans område. Hur många miljarder skulle kunna frigöras inom alla andra områden?
Då frågar någon. Var skall alla dessa välavlönade byråkrater få sitt uppehälle? Jo förstås i den operativa verksamheten. Inte i morgon men på sikt förstås.

Men varför ställer sig inte lärare och andra inblandade dagligen upp och föreslår förändringar. Jo därför att de är rädda att göra sig obekväma. Bättre att hålla tyst och låta dagen ha sin gång.

Kommentarer
Postat av: daniel

Centerpartiet kom häromdagen med det utmärkta förslaget att lägga ner AF och istället låta privata aktörer förmedla jobb.

2010-01-22 @ 22:06:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0