Skolan

DNs ledare i dag redovisar att antalet elever i den svenska grundskolan hösten 2008 var 906 189. Antalet lärare var 88 824. Det betyder att i snitt undervisade en lärare 10,2 elever. http://www.dn.se/opinion/huvudledare/hall-koll-pa-kunskap-1.1024082

Samtidigt läser jag ett debattinlägg i VF av Lärarförbundets ordförande Eva-Lisa Siren. Hon redovisar i tio punkter hur hon vill att skolan skall förbättras.
http://www.vf.se/Asikter/Varmland/Framtidens-skola-i-tio-punkter-100108.aspx?ShowThankYou=1#comments

Jag betvivlar inte att hon har rätt när hon detaljrikt redovisar sin syn på verksamheten. Men hon har fel om lösningen är att ropa på mer resurser.

Men generellt sett förstår jag inte hur i synnerhet oppositionen ropar på mer resurser till kommuner och då bland annat skolan när siffrorna ser ut som ovan.

Jag frågar: Hur många elever anser de som ropar på mer resurser till skolan att en lärare för att kunna bedriva en effektiv undervisning skall undervisa?

När jag gick i skolan undervisade en lärare drygt 30 elever. Möjligen var det snålt tilltaget men är 10 stycken inte att ge för mycket resurser till skolan.

Jag anser att skolan har tillräckligt med resurser och besparingar och neddragningar är mer motiverade än att tillföra mer resurser.

För att lösa de tio punkter Siren tar upp bör en omfördelning av resurser inom skolans ram vara motiverade.

Det kan inte vara några problem att
-ge mer resurser till svaga elever.
-lärare skall omfördelas från undervisning till forskning.
-omfördela lärare till skolledare.
-omfördela lärare till mentorer.
-se till att lärare kompetensutvecklas.

Lösningen ligger i ett starkt ledaskap på kommunal nivå. Där brister det i dag på grund av den omfattande byråkratin och att det inte finns nog motiverade ledare som har press på sig att prestera.

Jag har svarat Siren med en förkortad version i VF.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0