Tisdag 27 juli

Vaknade kl 0800 och steg upp och avverkade de vanliga rutinerna med en gröt tallrik samtidigt som jag läser DNs ledare och debatt och kompletterar med GPs dito. Jag har som ett delmål inför valet att även orientera mig om vad SVd har för ledaråsikter och debatter. Jag måste vara välorienterad för att lägga min röst på ett sådant sätt att jag optimerar min politiska ställning.

Samtidigt som Ring P1 börjar inleder jag min drygt timslånga rehabträning med gummiband, enbenstående, vadmuskelträning och lårträning med hjälp av den statiska metoden. Jag har var fjärde vecka hjälp av en mycket kompetent sjukgymnast som försitigt lotsar mig tillbaks till ännu bättre styrka än före höftoperationen. Det känns rejält i lår och de ännu svaga höftmuskelpartierna. Men jag noterade i dag att det kändes det bästa det har gjort på länge. Tyvärr har jag försummat gång och cykelträningen. Jag kan inte skylla på annat än ren slöhet.

Denna vecka är det Täppas, min favorit bland P1s programledare för Ring P1. Egentligen skall jag inte bli förvånad över den oförståelse för de homosexuella som finns ute i samhället. Jag tycker måttet rågas när en äldre sjuksköterska ringer och vädrar sina unkna och konservativa ideer och förfäktar de gamla kända åsikterna om avvikande sexuellas beteende. Tur att folk ringer in och förklarar att vissa minioriteter också har lika rättigheter i samhället som det stora flertalet. Men att en representant för vården har dessa åsikter är inte bra. Läste i DN igår en debatt artikel om hur sexuellt avvikande är utsatta för diskriminering i vården och i vissa fall inte törs ta kontakt vid behov.

En del av oss kan inte slappna av inför avvikande beteenden utan måste störa sig på allt onormalt. Jag är väl inte bästa barnet i klassen men målsättningen måste i alla fall vara att mentalt arbeta med sina åsikter och lyssna och lära och inte fastna i det som jag kanske ansåg för trettio eller tjugo år sedan. Verktygen för att utvecklas är att läsa och lyssna och ta ställning till vad som sägs och skrivs. Har jag goda vänner som jag kan föra en sansad dialog med är det föratås också utvecklande. Hur många av oss omvärderar sina åsikter?

Mitt i rehaben börjar friidrotts EM. Förbundskaptenen är försiktigt optimistisk inför öppningen och det med all rätta. Optimalt med skador har försatt de flesta svenska medaljörerna på åskådarplats. Friidrott är en precis gren med förutsägbara resultat grundade på vad atleten har presterat i närtid. Ytterst få överraskningar är att vänta.
Själv tror jag inte på någon svensk medalj. Förhoppningsvis presterar en hög procent av den fyrtio man/kvinna stora truppen resultat i närheten eller bättre än sina personliga rekord.

Så här när första förmiddagspasset är över har det gått över förväntan. Redan fyra finalplatser av förväntade femton. Många använder den slitna klyschan en bra början är en garanti för att fortsättningen blir bra. Det fösta målet är det viktigaste i matchen används i speciellt fotbollssammanhang. Så är det inte alltid. Men låt oss hoppas på att många överträffar sig själva och har planerat in toppformen till rätt dag.

Jag lyssnade på landslagsläkaren Thomas Eriksson. Jag har på nära håll haft tillfället och följt träningen i klubben under senare år och iaktagelsen att alltför många av ungdomarna är skadade stämmer med Thomas uttalanden att det är så i hela landet överraskar mig. Det är förstås mycket allvarligt att även idrottare under den absoluta eliten och då speciellt den yngre generationen allt för ofta går skadade.

Möjligen är det så att träningen inte kompletteras med andra grenar som simning, gymnastik, skidåkning, cykling ja det finns otaliga bollsporter att koppla av med. Ändå är träningen tusen ggr mer varierande än när jag själv försökte att komma ned på acceptabla tider på medeldistans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0