Bra Blogg

Jag är ingen blogg nörd, jag menar jag läser inte många bloggar men då och då hittar jag en del godbitar med hjälp av andra siter. När det är EM i Friidrott läser jag  http://www.friidrott.se/ och då hittade jag tiokamparen Daniel Almgrens blogg. Det var en höjdare. Daniel redovisar träningsupplägg och dessutom i detalj. Det var intressant, nu blev det att jag skummade men jag skall återvända och kolla mer.

Jag har också läst Ulrika Johanssons blogg. Den handlade mer om livet och var av mer filosfisk inriktning och det är en annan sida som också är intressant.

Daniel redovisade träningen i detalj och jag tycker att fler idrottare borde göra samma sak. Mot bakgrund av skadefrekvensen och den debatt som uppkommit om träningsuppläggen är för ambitiösa och dito tävlingsplaneringen. Det finns kanske elever på Idrotts högskolan som kunde doktorera i ämnet träningsplanering och tävlingsplanering om det inte redan är gjort. Nu uppfattade jag landslagets doktor som att kunskapen om varför skador uppstår vara på ett ganska rudimentärt plan. Och då är det läge för att mer i detalj kartlägga ett stort material och frågan blir då hur får potentiella doktorander tillgång till ett sådant?

Jag blev förvånad över 800m löparnas kapitala misslyckande. Ja i varje fall två av dem. Olyckligt att två samtidigt har en botten dag. Hur tar ledare hand om idrottare som misslyckas? Det är en styrka att lagsammanhållningen inom friidrotten har fått ökad betoning och det finns inom fyrtio man/kvinna truppen många förståndiga individer som kan stötta tillsammans med ledare. 

Det var befriande att se en 100 m löpare som före starten och för den delen efter målgång och till på köpet som segrare bete sig som de flesta idrottare. Som före detta medeldistansare blir jag trött på fixeringen av sprinters.
Bolt kommer till DN galan och möter världens främsta sprinters. Råkar någon gå och köpa en varm korv och får stå i kö längre än befarat missar han/hon 9,5 sekunders racet. Bolt får ungefär samma betalning för 10 sekunder som Richard S Jonsson får för en hel veckas arbete. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0