Vakthundar

Jag undrar varför det i den offentliga sjukvården finns "vakthundar" runt de som gör jobbet dvs läkarna. Ett ex. Jag försöker att komma i kontakt med Vårdcentralen och husläkaren. Jag vill inte sitta eller kanske rent av inte har möjlighet att sitta och slå numret till läkaren mellan kl 0830 och 0930. Och hur stor är chansen att jag kommer fram dagen när jag känner mig som sämst? Nästa dag kanske jag är frisk och då har sjukvården gått miste om en kund.

"Kontakta oss" så heter en knapp som finns på Vårdcentralens hemsida och som är tryckbar. Skriver jag in alla uppgifter om mig där och mina symtom får jag ett mejl tillbaka där det står:

Vi kan inte behandla Ditt ärende via e-tjänsten utan Du ombeds kontakta oss per telefon. Läkaren är på semester, Du hänvisas därmed till annan läkare på telefon xxxxxx.

Jag skriver tillbaks: Nej men Ni kan vidarbefordra vanlig svenk text inom Er organisation,eller hur? Ni kan ju svara mig.
Skärpning!

Svar från Vårdcentralen:

Vi uppmanar dig alltså att ta kontakta med läkarenpå hennes telefontid 8.30-9.30 vardagar tfn xxxx eller sköterskornas rådgivningstelefon
8.30-9.30 samt 13.00-14.30, tfn xxxxx. Det är endast sekr som tar emot mailen och vi kan ej hantera medicinska frågor som kommer upp här.

Jag skriver tillbaks: Bästa xxxx!
Tänk på att Du dvs jobbar inom ett monopolföretag och att Du kanske omedvetet behandlar
kunderna på ett sätt som Du inte ens skulle tänka Dig om Du jobbade i en affär som är konkurrensutsatt
och då är Du beroende av kundens välvilja för Din dagliga inkomst, eller hur?
Behandla kunderna efter deras önskemål på ett trevligt sätt och inte efter hur organisatione har för önskemål.
Vänligen
Inge Johansson

Så kom grannen och informerade mig om att det gick att skicka mejl direkt till doktorn vilket jag gjorde, avvaktar förnärvarande svar. Vad har sekr för uppgift på en vårdcentral?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0