Tidiga Vänner

Förutom de allra närmaste anhöriga är det viktigt att ha vänner. Ju äldre jag blir desto oftare har jag upptäckt  att jag tänker tillbaks på mina allra första vänner.

En hette Björn och han bodde i samma trappuppgång och på samma våning som jag och mamma och pappa. Vi lekte ofta tillsammans både inne och ute. Björn var några år yngre än jag och väldigt snäll.

Jag var i slutet av 90 talet på en kurs i samband med jobbet. Där träffade jag två damer som jobbade på Gbgs Universitet. Jag berättade var jag hade bott och beskrev kompisarna bl annat Björn. Då utbrast den ena damen ja men det måste vara våran chef. Hans pappa var spårvagnskonduktör och hade sommarstuga i Sävedalen. Och det kom jag ihåg att så var det.

En annan kompis som ofta var en aning våldsam och ville bråka bodde något kvarter bort men på samma innergård. Han bodde hos sin mormor eller farmor. Av någon anledning hade han fått ök-/smeknamnet "Uggla". Jag tror mig komma ihåg att hans riktiga namn var Jan. Jan gick på matineer både på lördag och söndag och sparade alla biljetterna. På baksidan av biljetterna stod filmens namn. Jan var några år äldre än jag.

Den bästa klasskompisen jag hade hette Åke och var tillsammans med några andra klasskamrater oerhört intresserade av fotboll och handboll. Jag träffade Åke några år efter vi hade flyttat till Karlstad på Färjestads travbana. Jag tror Åke blev fotograf på GP.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0