Bensin eller Diesel

Jag råkade av en slump kolla upp en del av miljöproblemet vi dagligen umgås med dvs utsläpp av CO2 och då från transportapparaten speciellt förhållandet mellan bensin och dieseldrivna fordon.

En bensin driven bil av normalstorlek släpper ut 0,3 kg/km mer CO2 jämfört med en liknande diseldriven plåtlåda. Det blir en hel del kg CO2 vid en körsträcka på 1000 mil per år. Närmare bestämt 300 kg. På tio år naturligtvis det tiodubbla. Hur många kör bensindrivna bilar i landet?

Då borde dieseldrivna fordon vara en dröm för politiker att få befolkningen att köra. Men icke. Jag kollar på skatteverkets hemsida och finner att en sådan bil beskattas tre ggr så mycket som motsvarande bensinbil.

Jag betalar ca 1 700 kr/år i skatt för min bil. Skulle jag köra motsvarande diesel så betalar jag ca 5 700 kr/år. Jag trodde att vi gjorde allt för att minska CO2 utsläpen i varje fall med enkla åtgärder. Visserligen kostar diesel mindre än bensin och det går att komma längre med en liter diesel. Bränsleförbrkningen är mindre följaktligen släpps mindre CO2 ut per jämförbar körsträcka.

Då är frågan om jag skulle byta bil om skattebeloppet vore det omvända och om bensinskatten höjdes kraftigt? I varje fall borde de som köper nya bilar utsättas för kalkylen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0